עור צהוב מתחת לעיניים

עור צהוב מתחת לעיניים

עור צהוב או לבן מתחת לעיניים – מה זה אומר וכיצד מטפלים?

עור צהוב או לבן מתחת לעיניים ובאזור העפעפיים העליונים ותחתונים, מהווה פגם אסתטי בולט ומפריע. על כן, אנשים רבים מעוניינים להסיר את הפגם וניתן לעשות זאת בניתוח קצר ופשוט. לתופעה זו של כתמים צהובים או שלפוחיות קוראים קסנטלזמה והיא קשורה באופן הדוק לרמות הכולסטרול בדם.

 

כמה מילים על כולסטרול

כמעט כל אחד שמע על כולסטרול אך אם יש לכם כתמים צהובים מתחת לעיניים כדאי שתדעו עליו מעט יותר. מדובר בתרכובת אורגנית הבנויה משרשרת של אטומי פחמן ובסופם חמצן ומימן. את המולקולה הזו הגוף מייצר באופן עצמאי בכבד ממקורות אנרגיה שונים כמו שומנים ופחמימות, וכמו כן הוא מקבל כולסטרול ממזונות מהחי כמו ביצים, חלב ובשר. למרות השם "הרע" שיצא לכולסטרול מדובר במולקולה בעלת תפקידים חיוניים לגוף, למשל ביצירה של אסטרוגן וטסטוסטרון, קורטיזול, ויטמין A, ויטמין K, ויטמין D וויטמין E, וכן בהולכה של מידע במערכת העצבים, במעבר חומרים דרך קרומים תאים, במעטפת ההגנה של תאי עצב ועוד.

עם זאת, לכל ידוע כי רמות גבוהות מדי של כולסטרול, הנקראות בשפה המקצועית היפרכולסטרולמיה, אינן מומלצות וקשורות בפגיעה בכלי הדם והלב. זוהי נקודה משמעותית עבור מי שיש לו צהוב מתחת לעיניים שכן התופעה המכונה קסנטלזמה נוטה להופיע ביתר שכיחות אצל אנשים שיש להם יתר שומנים בדם.

 

מהי קסנטלזמה?

הופעה של צהוב מסביב לעיניים מכונה בשפה המקצועית קסנטלזמה, או בעברית – כתמת העפעף. אכן, מדובר בכתמים בעלי גוון צהוב בהיר עד כתמתם שמקורם במשקעי כולסטרול שנצברו מתחת העור. כ- 40% מהמקרים של קנסטלזמה מופיעים אצל הסובלים מיתר שומנים בדם, אך ביותר ממחצית המקרים הנותרים של כתמים צהובים על העור הסיבה שונה וקשורה לנטייה גנטית. למעשה, מדובר פשוט בתאים הנמצאים מתחת לעור סביב העיניים שאוגרים כולסטרול בבועיות קטנטנות, ומאחר ויש עור דק מתחת לעיניים באופן מיוחד ביחס לשאר הפנים, כתם צהוב בעין יבלוט במיוחד דרך השקיפות שלו.

יש לציין כי לעיתים מופיעות שלפוחיות של ממש מתחת לעיניים ועל העפעפיים שמהוות פגם אסתטי בולט ויכולות להגיע גם לגודל של סנטימטרים בודדים. זאת לעומת כתמי כולסטרול בעיניים שגודלם רק מילימטרים ספורים, אך התקבצות שלהם באזור מסוים בהחלט ניכרת במראה הפנים. הכתמים והשלפוחיות הללו יכולים להופיע הן מסביב לעיניים והן בעור של העפעפיים התחתונים והעליונים, לרוב באזורים היותר קרובים אל האף. עם זאת ראוי להדגיש כי מלבד הפגם האסתטי של כתמים צהובים או עור צהוב בפנים באזורים שסביב העין, תופעה זו אינה נחשבת למסוכנת בפני עצמה מבחינה בריאותית או לבעייתית מבחינה תפקודית, אם כי בעקיפין היא עשויה להעיד על בעיית שומנים בדם שאותה חשוב לבדוק.

 

יש לי עור צהוב מתחת לעיניים – איך מטפלים?

הטיפול בקסנטלזמה משתנה ממקרה למקרה ותלוי בין היתר באופי ובדרגת החומרה של משקעי הכולסטרול.

כך למשל, במקרה שמופיעה בועית הטיפול היחיד האפשרי הוא הסרה כירורגית, וזאת בהנחה שהנגע אינו גדול מאוד מפני שהוצאה מלאה של העור עלולה להוביל למשיכה של העפעף. מדובר בניתוח קצר ופשוט באופן יחסי הנמשך מספר דקות בהרדמה מקומית או טשטוש, בו מסירים את כל העור שמתחתיו שקע הכולסטרול תוך ביצוע חתך קטנטן ובסיום תפירה זעירה שמוסרת כעבור כ- 10 ימים בממוצע, ואינה מותירה צלקת משמעותית מבחינה אסתטית. ראוי לציין כי הניתוח כמו גם ההתערבויות הבאות שיתוארו, אינו מבטיח כי התופעה לא תישנה בעתיד עקב המשך צבירה של כולסטרול על ידי התאים שמסביב לעיניים. לפיכך, בטווח הארוך מומלץ לשמור על רמות תקינות של כולסטרול בדם, מה שיפחית את צבירתו באזור.

דרך הטיפול השנייה, שאינה מתאימה לכל המקרים ומשאירה צלקות יותר בולטות יחסית לניתוח, הינה צריבה. מדובר בהליך המבוצע באמצעים שונים, בדגש על מחטים חשמליות ולייזר, ולעיתים מבצעים גם פילינג כימי המבוסס בעיקר על חומצה טריכלוראצטית. העיקרון של צריבות הוא להרוס את התאים שצברו את משקעי הכולסטרול וכן את תאי העור שמעליהם על ידי יצירת טראומה או כוויה. את הכוויה מרפאים באמצעות משחות ולמרות שנותרת צלקת שנראית כמו גוון יותר בהיר של האזור המטופל, היא יותר אסתטית מהמצב המקורי הצהבהב. פרופ' בן סימון מבצע הסרה כירורגית שכן הסיכוי לחזרה נמוך והתוצאה האסתטית על פי רוב טובה יותר.

תכנית הטיפול תקבע בהתאם לאבחון, מצבו של המאובחן והעדפותיו הפרטיות, זאת לאחר שלילה של גורמים אחרים להופעה של גוון צהוב בעור הפנים ובפרט אם יש גם הופעה של צהוב בלחמית העין.

 

עיניים צהובות טיפול

מעבר לתופעה אסתטית שמקושרת לכולסטרול, על השאלה למה יש צהוב בעיניים עשויות להיות תשובות נוספות שחלקן יהיו קשורות במחסור תזונתי ואחרות קשורות במחלה. חשיבות האבחון הרפואי היא חיונית על מנת לשלול את כלל גורמי הסיכון.

 

לפרטים נוספים על כתמי כולסטרול עיניים ועל הטיפולים המבוצעים על ידי פרופסור גיא בן סימון, הנכם מוזמנים ליצור קשר עם המרפאה בטלפון 050-2971663 או באימייל clinicgbs@gmail.com

 

דילוג לתוכן