נפיחות מתחת לעיניים

סיבות, סיכונים וטיפול- נפיחות מתחת לעיניים

נפיחות מתחת לעיניים מתרחשת כתוצאה של הצטברות נוזל או מעבר של שומן ארובתי קדמי. הנפיחות יוצרת פגיעה אסתטית שלעיתים יכולה להיות משמעותית ואף לפגום במראה הכללי. נפיחות בעיניים אינה גזירת גורל ויש מה לעשות בעניין.

 

נפיחות מתחת לעיניים סיבות

ישנם גורמים שונים להופעה של נפיחות בעפעף התחתון של העין חלקם גורמים משתנים, ברי חלוף ועמם גם השפעתם, וחלקם גורמים קבועים שמקבעים את ההשפעה והתוצאה שלהם. נפיחות בעפעף התחתון יכולה להופיע כתוצאה מ:

  • שינויים הורמונליים, תזונתיים או שינויים בהרגלי השינה – אלה לרוב גורמים ברי חלוף ובהגעה לאיזון גם הנפיחות תרד.
  • הצטברות נוזלים – במילים פשוטות, עשויות להיווצר בצקות מתחת לעיניים או לחלופין בצקת מתחת לעין אחת כתוצאה מהצטברות תאי שומן או נוזל כמו דם שזולג מבעד לכלי דם הדקיקים שנמצאים באזור זה.
  • צניחה טבעית – כחלק מתהליכי ההזדקנות הטבעית נוצרת צניחה של העור ואיתו גם של קווי המתאר מה שעשוי להוביל בשינוי מיקום השומן וליצור שקע לצד נפיחות מסביב לעיניים שהופכת לקבועה.

 

טיפול בבצקות ונפיחות סביב העיניים

בדרך כלל תופעה של נפיחות סביב העיניים היא אסתטית בלבד, עם זאת אנשים רבים בוחרים לטפל בה משום שהאפקט משמעותי ומשפיע גם על הנפש. הטיפול הייעודי יותאם על ידי הרופא המטפל ובהתאם לאבחון ואיתור המקור המדויק להופעת התופעה.

במידה ומדובר על מצב כרוני שאינו עתיד לחלוף הטיפול היעיל ביותר הוא טיפול ניתוחי שמאפשר פתרון קבוע. ניתוח עפעפיים מבוצע לרוב בהרדמה מקומית ובחתך נסתר מה שלא מותיר עקבות לפרוצדורה. במקרים מסוימים יש צורך במילוי עם או בלי התערבות כירורגית.

במהלך הניתוח מבוצעת הסרה מבוקרת של השומן הארובתי או מיקום מחדש של השומן. מידת הוצאת השומן היא מבוקרת על מנת לא לתת מראה של עיניים שקועות.

במקרים אחרים בייחוד בגיל הצעיר יש צורך במילוי של הקפל מתחת לארובה על מנת לשוות מראה המשכי בין העפעף ללחי התחתון (הזרקה של חומרי מילוי מחומרים שונים).

 

שאלות ותשובות

אני בחור עם נפיחות מתחת לעיניים כבר כשנתיים. אני מעוניין שתייעץ לי איך בדיוק בוחרים מנתח.

בחירת המנתח היא מורכבת וכוללת:

  1. מומחה בתחום של ניתוחי עפעפיים וארובה (מומלץ רופא אוקולפלסטיקאי מומחה עיניים שעבר התמחות של 2-3 שנים בחו"ל בתחום של ניתוחים אוקולפלסטיים).
  2. ביצע ניתוחים כאלה בעבר – ותוכל לבקש לראות תמונות של מטופלים לפני ואחרי ו / או לדבר עם מטופלים שעברו ניתוח דומה.
  3. עליך לבנות מערכת אמון ברופא הבודק על מנת שתהיה סמוך ובטוח כי הוא יבצע את העבודה המדוייקת ביותר.
  4. לעתים תרצה להוועץ ביותר מרופא אחד

בברכה, דר' בן סימון גיא

 

אני בת 26 וסובלת מכהות חזקה מתחת לעיניים האם יש איזה טיפול שיכול לעזור לכהות?

כהות ושקיעה מתחת לעיניים (או שקיות שחורות) הינה תופעה שכיחה והיא נובעת משינוי יחסי במיקום השומן הארובתי (השומן הטבעי מסביב לעין) ביחס לפנים המרכזיות, וכן מבנה הפנים המרכזיות.

במרבית המקרים הוא נובע ממיקום קדמי יחסי של העין אל האזור המחבר את העפעף התחתון לפנים המרכזיות, ומבליטה יחסית של הפנים המרכזיות (בדומה לגבעה המטילה צל על ואדי).

אם אכן זהו הגורם אצלך ניתן לבצע הזרקה של חומרי מילוי שונים (fillers) כאשר מומלץ לבצע הזרקה של חומרי מילוי טבעיים הבטוחים לשימוש ליד העין.

במקרים אחרים ניתן לבצע ניתוח הסרה מבוקרת או מיקום מחדש של השומן הארובתי (בו מסיטים את השומן הבולט למילוי השקע).

המטרה לבנות מעבר חלק בין העפעף התחתון לפנים המרכזיות.

בברכה, דר' בן סימון גיא

 

אני סובלת מעיגולים שחורים מתחת לעיניים. האם אכן הזרקת רסטילן תפתור את הבעיה?

עיגולים שחורים או שקיות סביב העיניים (בייחוד שקיות מתחת לעיניים באזור החיבור בין העפעף התחתון לפנים מרכזיות) נובעים מצניחה יחסית של הפנים המרכזיות ו / או שינוי ביחס השומן הארובתי לפנים מרכזיות.

תהליך הנקרא deflation. באופן תל ממדי ישנה "גבעה" עדינה של השומן הארובתי באזור העפעף התחתון, לאחר מכן שקע ושוב בלט יחסי של עצם הלסת העליונה.

השומן הארובתי מצל על אזור השקע וכך נוצרים העיגולים השחורים. מילוי השקע בעזרת חומרי מילוי כדוגמת רסטילן אכן יכול לטשטש או להעלים את העיגולים השחורים, אך בעל אפקט חולף – מספר חודשים (זהו גם יתרון הטיפול).

טיפולים ארוכי טווח יותר כוללים ניתוח הסרה ועיצוב שקיות השומן, מיקום מחדש של שקיות השומן הארובתי ו / או הזרקת שומן עצמי. הזרקת חומרי מילוי כדוגמת רסטילן יעילה במקרים קלים בינוניים והטיפול נעשה בהרדמה מקומית (משחת הרדמה) ואינו ניתוח. ישנם גורמים נוספים לעיגולים שחורים או לשקיות מתחת לעיניים.

בברכה, פרופ' גיא בן סימון

 

לצפייה בתמונות לפני ואחרי ניתוח עפעפים אפשר נא ללחוץ כאן.

לקביעת תור לרופא לאבחון ובניית תוכנית הטיפול המתאימה אנא צרו עמנו קשר בטלפון מספר 050-2971663 או באימייל clinicgbs@gmail.com ונשמח לעמוד לשרותכם.

 

דילוג לתוכן