ניתוח מעקף / שחזור דרכי דמעות

(Dacryocystorhinostomy-DCR)

פרופ' בן סימון מסביר על חסימת דרכי הדמעות:

חסימה מלאה של צינורית ניקוז הדמעות גורמת לדמעת קבועה, ללא תלות במזג אויר / חשיפה למזגן או לרוח. הדמעת יכולה להצטבר בעין או לזלוג באופן קבוע על הלחי, כמו גם לגרום להפרעה בקריאה ובראיה. בחלק מהמקרים מופיעה דלקת חריפה של שק הדמעות עם אודם, נפיחות, כאב והפרשה מוגלתית. במקרים אחרים ההפרשה המוגלתית יכולה להיות תמידית.

הדרך היחידה לטפל בחסימה מלאה של צינורית ניקוז הדמעות היא ניתוח מעקף דרכי דמעות או DCR- Dacryocystorhinostomy. בניתוח מחברים את שק הדמעות (שנמצא מעל הצינורית החסומה) לרירית האף, דרך חלון קטן בעצם. ישנן שתי גישות לביצוע הניתוח – גישה חיצונית, דרך חתך קטן בעור, וגישה אנדוסקופית דרך חלל האף ללא חתך בעור. בשתי הגישות, כאשר ניתן מניחים צינורית סיליקון במערכת ניקוז הדמעות למשך מספר שבועות, על מנת להגדיל את סיכוי ההצלחה של הניתוח. אחוז ההצלחה של שתי הגישות דומה.

במקרים בהם יש חסימה עליונה למערכת ניקוז הדמעות (בתעלות הניקוז העדינות שבעפעף העליון והתחתון), יתבצע הניתוח עם השארה של צינורית זכוכית קבועה Lester Jones Tube.

הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית עם טשטוש, IV sedation, או בהרדמה כללית. לאחר הניתוח עלולה להיות נפיחות באיזור העפעפיים, וכן מעט הפרשה דמית מחלל האף (זליגה מועטה בימים הראשונים שלאחר הניתוח). בניתוח בגישה החיצונית יש להסיר את תפרי העור שבוע עד 10 ימים לאחר הניתוח.

במקרים בהם הניתוח מבוצע בגישה האנדוסקופית (דרך האף) ובמידה שיש פתולוגיות נוספות אשר עלולות להקשות על ביצוע הניתוח (כמו סטיית מחיצת האף לכיוון החסימה) ניתן לבצע ניתוח משולב עם מומחה לאף אוזן גרון אשר יבצע את תיקון סטיית המחיצה לפני הניתוח. ניתוח משולב מומלץ גם בנוכחות מחלת סינוסים או לאחר ניתוח ניקוז מערות האף.

בילדים מקובל לדחות ניתוח מעקף דרכי דמעות רק במידה שהפעולות האחרון כמו שטיפה, probing, הכנסת צינורית סיליקון או בלון לא הביאו להחלמה מהדמעת. על פי רוב ניתוח בילד במידת הצורך יתבצע בגילאים 4-5 שנים.

מעקף דרכי דמעות

 

מעקף דרכי דמעות עם צינור זכוכית קבוע (Jones tube)

החלמה מהניתוח

בימים הראשונים עשויה להופיע נפיחות קלה ודמם תת עורי באזור העפעפיים (בייחוד בגישה החיצונית) ודמם קל מהאף, אלה חולפים כעבור מספר ימים. במקרים נדירים עלול להופיע דמם מהאף מספר ימים לאחר הניתוח, מה שמחייב פנייה מידית לרופא אף אוזן וגרון (לצורך איתור מקור הדמם). צינורית הסיליקון שהושמה בניתוח מוסרת כעבור מספר שבועות עד חודשים. במקרים של צינור זכוכית (כאשר ישנה חסימה עליונה בדרכי הדמעות לאחר ניתוחי, נזק כימי / כווייה) הצינור נשאר באופן קבוע ומשמש למעבר הדמעות מהעין לחלל האף.

דילוג לתוכן