גידולי ארובת העין

ישנם מספר רב של גידולים העלולים להופיע בארובת העין (סביב גלגל העין), כאשר בכל גיל אופייני סוגים מסויימים של גידולי ארובת העין. הסרת הגידול הארובתי (בשלמותו או לצורך לקיחת ביופסיה) תעשה לרוב בהרדמה כללית, דרך חתך הקרוב לאיזור הגידול. חלק ניכר מהגידולים הינם שפירים וגורמים לאפקט מסה כמו בלט עין, מלאות באיזור הארובה, צניחת עפעף. גידולים באחוז נמוך יותר הינם ממאירים ויש צורך בלקיחת ביופסיה מהגידול על מנת לקבוע את מדיניות הטיפול (הקרנות / כירורגיה נרחבת או כמותרפיה). ישנן מספר טכניקות להוצאת גידולי ארובת העין בהתאם לסוג, גודל ומיקום – ובמקרים רבים הטיפול יהיה משולב על ידי רופאים מדיסיפלינות שונות.

רוב גידולי ארובת העין שפירים, ומצריכים מעקב קליני, בדיקות הדמיה ו / או ניתוח להסרה במידה שגורמים לתסמינים קליניים משמעותיים. חלקם אף מתגלים כממצא מקרי בהדמית ראש שבוצעה  בהתוויות אחרות. במקרים מסוימים כמו capillary venous malformation  בילדים ניתן טיפול תרופתי בחוסמי בטא במתן סירופ במעקב רופא  ילדים (תמונה בהמשך), בהפרעות לימפטיות מסוג lymphatic venous malformation  ניתן להזריק  חומר סקלרוזנטי לארובה המביא לצמצום משמעותי של הגידול ללא ניתוח  (תמונות להלן). במקרים אחרים ניתן  לבצע הסרה כירורגית של התהליך, על פי רוב בניתוחים זעיר פולשנים המביאים לתוצאות תפקודיות ואסתטיות טובות.

הגידול הממאיר השכיח בארובה בגיל המבוגר הינה לימפומה של ארובת העיניים, עם זאת על פי רוב מתנהג כתהליך שפיר בעל ממאירות נמוכה, ותגובה מצוינת לטיפול
– מידע נוסף כאן.

דילוג לתוכן