שקיות מתחת לעיניים / עפעפיים תחתונים

שקיות מתחת לעיניים

שקיות מתחת לעיניים / עפעפיים תחתונים

שקיות מתחת לעיניים / עפעפיים תחתונים

מבנה נורמלי של הפנים, בו מודגש המעבר בין העפעפיים התחתונים ללחי / פנים הוא מבנה שנשמר בקלות עד שלב מסוים ולאורך השנים, בעקבות גורמים פנימיים וחיצוניים חלה תמורה במבנה. במקרים רבים השינוי הוא מזערי ובמקרים רבים אחרים חלה תמורה ניכרת, מהותית ומשמעותית.

שקיות מתחת לעיניים, עיגולים שחורים או בלט שומן בעפעפיים התחתונים עשויים לגרום למראה עייף כמעט בכל הגילאים. למעשה תופעה זו שנובעת מבלט שומן ארובתי תקין, צניחה של פנים מרכזיות וגוון כהה באזור הלחי מופיעה כמעט בכל גיל, והיא מהווה אחת הסיבות השכיחות לפניה לרופא פלסטיקה עיניים (אוקולופלסטיקה). כיום מנעד הטיפולים רחב, והוא כולל פתרונות ניתוחיים וכאלה שאינם ניתוחים כמו הזרקת חומרי מילוי, בוטוקס וטיפולים להצערת עור הפנים. הטיפול בתופעה מקנה לפנים מראה רענן ופחות עייף.

פרופ’ גיא בן סימון צניחת עפעפיים עליונים

הסבר אודות התופעה של שקיות מתחת לעיניים

מבנה נורמלי של הפנים, בו מודגש המעבר בין העפעפיים התחתונים ללחי / פנים הוא מבנה שנשמר בקלות עד שלב מסוים ולאורך השנים, בעקבות גורמים פנימיים וחיצוניים חלה תמורה במבנה. במקרים רבים השינוי הוא מזערי ובמקרים רבים אחרים חלה תמורה ניכרת, מהותית ומשמעותית.

למה יש שקיות מתחת לעיניים

מה שקורה בפועל הוא שעם השנים יש צניחה יחסית של הלחי, ובלט שומן ארובתי (שומן עפעפיים נורמלי) מעל הצניחה. המראה הנוצר הוא של שקעים מתחת לעיניים המקנה מראה עייף או של עיגולים שחורים מתחת לעיניים. בגילאים המבוגרים יותר המצב עשוי להתלוות לחולשה אמיתית של העפעף / שרירי ההבעה. אף על פי שמדובר על תופעה שמיוחסת לגילאים המבוגרים יותר, שקיות מתחת לעיניים בגיל צעיר היא תופעה שקיימת גם כן.

נפיחות מתחת לעיניים סיבות

חשוב להבחין בין שקיות אנטומיות מתחת לעיניים שהתקבעו לכדי מבנה קבוע כתהליך שינוי טבעי, לבין נפיחות זמנית שעשויה להיווצר כתוצאה מתזונה, מחסור בשינה, צריכת מלח או מחלה שלרוב תהיה חלילה וככל הנראה גם ממארת. זאת גם הסיבה שבגינה לפני שפונים לבדוק איך מטפלים בזה חשוב לבדוק למה הופיעו שקיות בעיניים באמצעות רופא מומחה שיוכל לבצע אבחון מעמיק ויסודי.

פתרון לשקיות מתחת לעיניים

למרבה השמחה, על השאלה מה עושים עם שקיות מתחת לעיניים יש לא רק פתרון אחד, אלא מספר פתרונות שכל אחד מהם מתאים למקורות השונים של היווצרות התופעה, וכן גם להעדפותיהם ולפרופיל האישי של המטופלים.

פרופ’ גיא בן סימון צניחת עפעפיים עליונים

מדוע מומלץ לעבור ניתוח עפעפיים תחתונים?

כאשר בלט השומן או השקעים מתחת לעיניים מפריעים מבחינה אסתטית, או מקנים מראה עייף שאנו תואם את תחושת המטופל, וכאשר אין פתרון אחר שיכול להתאים ניתן לשקול ניתוח עפעפיים תחתונים או ניתוח לתיקון שקיות מתחת לעיניים.

למי הניתוח מתאים?

ניתוח עפעפיים תחתונים מתאים לגברים ונשים החל מגיל 30 הסובלים מבלט שומן, שקיות או עיגולים שחורים מתחת לעיניים, קמטוטים ועודף עור וכאשר לא ניתן להציע טיפול אסתטי אחר לשיפור המראה. במקרים מסוימים הניתוח יכול להתבצע גם בגילאים צעירים יותר.

כיצד להתכונן לניתוח עפעפיים תחתונים?

ניתוח עפעפיים תחתונים מתבצע בהרדמה מקומית בדרך כלל עם טשטוש לוריד (סדציה) או בהרדמה כללית בהתאם לרצון המטופל, ולכן יש לבוא בצום של 6 שעות מאוכל ומים. כאשר נוטלים תרופות לדילול דם / נוגדי קרישה יש להפסיק ליטול מספר ימים לפני הניתוח לפי המלצת הרופא המנתח ובאישור הרופא המטפל. יש לבוא עם מלווה לניתוח מאחר שלא ניתן לנהוג או לחזור לבד בתחבורה ציבורית בשל ההרדמה, ובשל הנפיחות המקומית שלאחר הניתוח.

שקיות מתחת לעיניים טיפול טבעי

בקו ראשון, בפרט אם יש רק התחלה של סימנים מתחת לעיניים ניתן לבצע שינויים באורחות החיים עבור הורדת נפיחות מתחת לעיניים. העלמת שקיות מתחת לעיניים ללא ניתוח לא תניב תוצאות טובות כמו אלה שיתקבלו באמצעות חתך ניתוחי מיומן. הורדת נפיחות מתחת לעיניים באמצעות משחה לשקיות מתחת לעיניים תהיה אפקטיבית במקרים שבהם הנפיחות היא נקודתית וזמנית. עם זאת, במצבים של שינויים אנטומיים, נפיחות בצקתית וצניחה טבעית, ההליך היחיד שיהיה אפקטיבי באמת הוא רק ניתוח להסרת שקיות מתחת לעיניים וכל שיפור שיושג באמצעים אחרים יהיה זמני בלבד. זה לא מייתר לחלוטין את הטיפולים החלופיים לטיפול הניתוחי. לעיתים הבעיה היא נקודתית בלבד ובאמת אין צורך בהתערבות פולשנית. במקביל ישנם מצבים שבהם הבעיה לא ניכרת מדי והשגת פתרונות זמניים תוך חידוש תקופתי שלהם יכולה להיות בדיוק הפתרון המתאים ביותר. כמובן שככל שאבחון שנעשה הינו מעמיק ומקצועי יותר, כך התאמת הפתרון למצב הקיים תהיה אפקטיבית בהתאם. טיפול טבעי, ביתי ושטחי שמבוסס על מריחת משחות ועיסויים הוא בגדר טיפול שמרני ותומך, אבל לא בהכרח פעיל, הוא עשוי להוביל לשיפור מסוים לאורך זמן, אבל עיקרו בפועל הוא בניסיון עיכוב התדרדרות. כשרוצים לקבל אפקט מידי נדרש טיפול פעיל וטיפול שמרני לא יספיק. לצורך כך עומדות לרשותנו שתי אפשרויות טיפול –

שקיות מתחת לעיניים ניתוח עפעפיים תחתונים

ניתוח עפעפיים תחתונים / הסרה ועיצוב של שומן

ניתוח להסרה או לעיצוב מחדש של שומן העפעפיים על ידי הסרה חלקית או מיקומו באיזור השקע. בניתוח זה מותחים במידה מבוקרת את עור העפעף ושריר ההבעה.
הניתוח מתאים למקרים שבהם מידת חומרת המצב היא בינונית ומעלה. הניתוח  מתבצע בהרדמה מקומית עם סדציה או בהרדמה כללית.


להמשך קריאה על ניתוחי עפעפיים במגוון מצבים שונים נא ללחוץ על הקישור כאן 

חומרי מילוי לשקעים מתחת לעיניים / midface

הזרקת חומרי מילוי לטשטש את המעבר בין הלחי / פנים מרכזיות לעפעפיים התחתונים. הטיפול יעיל במקרים קלים בהם אין בלט משמעותי של שומן עפעפיים ואינו מספק פתרון קבוע. חומרי המילוי מחזיקים בין שנה לשנתיים ולעתים אף יותר, ואין הכרח להמשיך את הטיפול לכל החיים, תלוי ברצון המטופל ובתוצאה האסתטית.

להמשך קריאה על חומרי מילוי נא ללחוץ על הקישור כאן
שקיות מתחת לעיניים ניתוח עפעפיים תחתונים
במקרים מסוימים ניתן לבצע טיפול משולב שכולל הליך ניתוח יחד עם מילוי וכך לקבל אפקט מלא. פרופ' גיא בן סימון מתאים לך את הטיפול הטוב ביותר עבורך.

צפה בראיון בו פרופ' קרסו מראיין את פרופ' גיא בן סימון מסביר בהרחבה את התופעה, את הפתרונות וגם ממחיש באמצעות דוגמאות. במידע זה ניתן למצוא מענה חלקי לבעיית עפעפיים והטיפול המקובל בה. בפנייה לפרופ' גיא בן סימון ובהגעה למרפאה, ניתן יהיה לקבל מענה מדויק ומותאם באופן אישי וספציפי למצב הפרטי ובהתאם לכך גם להתאים את הטיפול הטוב ביותר ולפי העדפת המטופל. פרופ' גיא בן סימון, מומחה לכירורגיה של העין בראיון בתכנית של פרופ' קרסו:

שקיות מתחת לעיניים

שווי מראה צעיר, רענן ועירני יותר לעיניים ולפנים בכלל והפחתה או ביטול של בעיות הראייה שחווית.

כיצד מתבצע ניתוח עפעפיים תחתונים?

הרופא המנתח מסמן את השקיות הבולטות ואת השקעים, בעזרת טוש סימון עדין. החתך על פי רוב מתבצע בחלק הפנימי של העפעף (לחמית), במקרים אלה אין צלקת חיצונית. כאשר השקיות מלוות בעור עודף בעפעף התחתון העור מוסר דרך חתך קפל עפעף תחתון (eyelid crease) או חתך קו הריסים (subciliary), וכאן הצלקת עדינה וכמעט שאינה נראית לאחר הניתוח. לאחר ההרדמה מתבצע חתך בלחמית דרכו מעצבים את השומן הבולט, ובמידת הצורך מוסר העור העודף, והחתך נתפר בתפר עדין ממושך. במקרים מסוימים ובהתאם להפרעה האסתטית, מסירים או ממקמים מחדש שומן בולט בעפעפיים – fat repositioning, ומתקנים את גובה העפעף כאשר יש חולשה של זווית העין. במקרים בהם יש חסר שומן בעפעפיים או בפנים (עיניים שקועות) ניתן לשקול הזרקת שומן עצמי על מנת להקנות מראה מלא וצעיר יותר. את השומן שואבים מהבטן או מהירך.

תקופת ההחלמה מהניתוח

בשבוע הראשון שלאחר הניתוח ישנה נפיחות קלה של העפעפיים, עם שטפי דם תת עוריים. בדרך כלל הראיה תקינה ואין כל מניעה מלבצע פעילות שגרתית למעט פעילות גופנית מאומצת או שחיה בבריכה. מקובל למרוח משחה אנטיביוטית על פצע הניתוח במשך שבוע, ליטול טיפות עיניים וכן להניח קומפרסים קרים ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח, על מנת להקטין את הנפיחות. במידה שבוצע חתך עור ויש תפרים הם מוסרים לאחר 7-14 ימים מהניתוח. התוצאה הסופית של הניתוח נצפית כחודש עד שלושה חודשים לאחר הניתוח.

איך לבחור רופא מומחה לניתוח עפעפיים תחתונים?

חשוב לבחור רופא מומחה ברפואת עיניים עם התמחות על בניתוחי עפעפיים – אוקולופלסטיקה תחום ייחודי המתמקד בניתוחי עפעפיים עליונים, עפעפיים תחתונים (שקעים מתחת לעיניים), הרמת מצח וגבות וניתוחי ארובת העין ודרכי דמעות. כמו גם שיהיה בעל ניסיון בניתוחי עפעפיים תחתונים, שיוכל לאבחן ולהתאים את הניתוח או הטיפול הנדרש עבורכם. מומלץ לראות תמונות לפני ואחרי ניתוח של מנותחים אחרים על מנת להתאים ציפיות, ולעתים ניתן אף להתייעץ עם מנותחים על מנת את החוויה של הטיפול וההחלמה.

מה כוללת פגישת הייעוץ המקדימה במרפאתו של פרופ׳ בן סימון?

בפגישה נעשית היכרות ראשונית, הבנת רצון המטופל והתאמת הציפיות לתוצאה האפשרית. פרופ׳ בן סימון מבצע בדיקה מקיפה של העין לאמוד מחלות ומצבים נלווים שיחייבו התאמה של הניתוח לבריאות העין. כמו גם מתבצעת בדיקה מקיפה של העפעפיים, וכלל ההפרעות האסתטיות והתפקודיות אותן ניתן לשפר. לאחר דיון עם המטופלים מתבצעת תוכנית טיפולית מיטבית. על פי רוב הפתרון הוא ניתוחי אך במקרים אחרים ישנם טיפוליים שאינם ניתוחיים כמו הזרקות בוטוקס, peeling או חומרי מילוי.

לאחר הבדיקה המטופלים עוברים למנהלת המרפאה להשלמת בדיקות, ולקבלת הפרטים הטכניים של הניתוח, כולל תיאום מועד.

צוות המרפאה כולל את מירי ספיר, המקבלת את המטופל משלימה חלק מהבדיקות המקדימות, ומשמשת כיועצת אסתטית, ואת אנה קסנר מנהלת המרפאה לתיאום הניתוחים ולקבלת פרטים מלאים על אופי התהליך.

תמונות לפני / אחרי ניתוח עפעפיים תחתונים / שקיות מתחת לעיניים

שאלות ותשובות ניתוח עפעפיים תחתונים

הטיפול הניתוחי יעשה בהתאם לבעיה –

אם יש מעבר חלק יחסית בין העפעף התחתון לפנים המרכזיות ניתן להסיר באופן מבוקר מעט שומן על מנת למנוע את אותה גבעה היוצרת הצללה (ושקיות).

מובן שעדיף כי הניתוח יעשה דרך חתך בלחמית (החלק הפנימי של העפעף) על מנת למנוע הצטלקות בעור באיזור רגיש זה.

אם לעומת זאת, עודף השומן הוא מועט, ויש שקע מתחת לשקית השומן, הרי שיש להחזיר נפח לרקמה.

כאשר פעולה זו מתבצעת על ידי הזרקת חומרי מילוי טבעיים (חומצה היאלורונית) או שומן (מאיזור הארובה או איזור אחר בגוף).

למעשה השומן הצונח הוא שומן טבעי והמצב האמיתי אינו עודף שומן אלא שינוי מקומו הרגיל.

במקרים אחרים (לרוב בגילאים מבוגרים יותר) ישנו עודף עור אמיתי – (תהליך הנקרא festoon).

במקרה זה יש להסיר באופן מבוקר עור אך לשמר את השריר התת עורי (ואף לחזק אותו).ישנם מקרים בהם יש עודף שריר תת עורי – כאן ניתן להזריק בוטוקס במינון נמוך. לסיכום, יש צורך בבדיקה מקיפה של העיניים, עפעפיים, מנח השריר והעין, מנח הפנים המרכזיות, חוזק השריר ומידת המתח של העור.

לאחר בדיקה זו ניתן להתאים את הטיפול (שלא חייב להיות כירורגי).

לגבי עפעפיים עליונות – עלייך לזכור כי את היא המחליטה איזה ניתוח לעבור, אם הן לא מפריעות לך, אין שום סיבה לבצע ניתוח גם אם הרופא ממליץ.

בבחירה של ניתוח קוסמטי, עליך להיות שלמה עם ההחלטה, לבחון את האופציות הטיפוליות הקיימות, ובהתאם לבחור בסוג הניתוח / טיפול הרצוי (גם לא לטפל או לא לבצע ניתוח זאת אופציה סבירה).

עלות הניתוח נקבעת בהתאם לסוג הניתוח (וכפי שהנך מבינה יש מספר רב של ניתוחים או טיפולים קיימים) כך שללא בדיקה מקיפה לא ניתן לקבוע את עלות הניתוח.

שקיות נפוחות בעיניים נגרמת ממספר סיבות:

הראשונה והעיקרית היא אובדן נפח רקמות בחלק התחתון של הארובה (deflation) ובלט של שומן ארובתי נורמלי מעליו.

 השומן יוצר הצללה על איזור עצם הלסת העליונה מה שנותן מראה של עיגולים שחורים מתחת לעיניים.

ישנם מספר סוגי טיפולים ו / או ניתוחים לשפר את השקיות.

אם הבלט הוא קל, ניתן להזריק חומרי מילוי טבעיים (כדוגמת Restylane) או שומן מאיזורים אחרים בגוף (פעולה זו נעשית בהרדמה מקומית והיא אינה נחשבת לניתוח).

אם לעומת זאת הנפיחות רבה ניתן להסיר / לעצב או למקם מחדש את השומן הארובתי כך שיטשטש את המעבר בין הארובה ללחי.

לעתים הפעולה מלווה בחיזוק עור העפעף ו / או חיזק שריר העפעף התחתון. מובן שמידת הנפיחות עשויה להשתנות עם הריונות, על פי רוב בצורה חולפת בשל הבצקות הכלליות הנלוות להריון.

אם הנפיחות אצלך נובעת מבלט שומן, סביר שזה לא ישתנה עם הריונות נוספים.

לקביעת תור לאבחון וטיפול צלצלו לטלפון מספר 050-2971663 או באימייל clinicgbs@gmail.com ונשמח לעמוד לשרותכם.
דילוג לתוכן