bigstock-The-Eye-Exam-2616766ירוד (קטרקט) הינה מהסיבה השכיחה לירידה בראיה בגיל המבוגר, אם כי בנסיבות מסויימות הירוד יכול להופיע גם בגילאים צעירים (חבלה, טיפול בסטרואידים, הקרנות).
המצאות הירוד אינה התויה לניתוח אלא אם הוא גורם להפרעה בראיה ובתפקוד. ההפרעה יכולה להתבטא במספר אופנים – ירידה בראיה לרחוק שאינה מתוקנת על ידי משקפיים, ירידה בראיה לקרוב (לעתים ירוד גורם לשיפור בראיה לקרוב), סינוור, טשטוש ראיה.

באם הירוד גורם להפרעה משמעותית בראיה, מומלץ ניתוח הסרת הירוד. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית (טיפות / ג'ל או זריקה מסביב לעין) – וכולל הוצאה של תוכן העדשה הטבעית (העדשה הקריסטלינית), והנחת עדשה מלאכותית. הניתוח על פי רוב מתבצע דרך חתכים קטנים (עד 2.4 ממ') ושאיבת העדשה בעזרת אולטרסאונד (פאקו אמולסיפיקציה). העדשה המלאכותית מונחת בהזרקה במקום של העדשה הטבעית.

ניתן לכוון בעדשה המלאכותית ראיה לרחוק ללא תיקון, או לקרוב – בהחלטה משותפת של המנותח והרופא. ישנם מצבים בהם ניתן לכוון עין אחת לקרוב והשניה לרחוק על מנת לבטל את התלות במשקפיים. כיום מושתלות גם עדשות עם צילינדר (עדשות טוריות) וכן עדשות מולטיפוקליות (לרחוק ולקרוב) אך הן עדיין לא תפסו פופולריות בקרב מנתחי העיניים. ניתן לבצע חלק מהניתוח (השלבים הראשונים) בלייזר אם כי מרבית הניתוח עדיין מתבצע בעזרת אולטראסאונד.

דילוג לתוכן