שינויים במנח עפעפיים / מחלות עפעפיים

שינויים במנח עפעפיים / מחלות עפעפיים

אנטרופיון / אקטרופיון

באופן נורמלי הריסים בעפעף התחתון פונים כלפי חוץ, אנטרופיון זהו מצב בו שפת העפעף התחתון פונה כלפי העין והריסים משפשפים את משטח העין החיצוני. לרוב מופיע בגילאים המבוגרים וגורם לגירוי נכר בעין, אודם, כאב ודמעת. אנטרופיון נובע מחולשה של השרירים המחזיקים את העפעף התחתון, וכן מחולשה של הגיד המחבר את העפעף לקיר הצידי של הארובה. באקטרופיון, קיימת חולשה של הגיד, ושפת העפעף פונה החוצה יותר מהנורמה.

 

 

טריכיאזיס (Trichiasis)

זהו מצב בו הריסים גדלים בצורה לא סדירה וחלקם פונה לכיוון משטח העין החיצוני והקרנית, ריסים אלה עלולים לגרום לשפשוף ושריטות עדינות בקרנית ומשטח העין החיצוני. החולה יתלונן על תחושת גוף זר, אודם ודמעת. על פי רוב הטריכיאזיס נגרם ממחלות אחרות כדוגמת טרכומה בילדות, ניתוחים קודמים בעפעף, חבלות, אם כי ישנם מקרים בהם הוא יופיע באופן ראשוני.

ניתוח תיקון טריכיאזיס

קיימים מספר רב של ניתוחים לתיקון טריכיאזיס בהתאם למידת המעורבות והפתולגיות הנלוות. במקרים קלים ניתן להשתמש במחט חשמלית על מנת להרוס את שורש הריסים הפתולוגים – Electro-epilation. על פעולה זו לעתים יש לחזור יותר מפעם אחת. במקרים קשים יותר ניתן לכרות חלק מהעפעף (focal trichiasis) או לסובב את שפת העפעף למנח נורמלי, עם או ללא השתלה של רירית מרקמה נורמלית (חלל הפה או חלל האף).

בלפרוספזם (Benign Essential Blepharospasm)

מצב זה מתאפיין במצמוץ בלתי רצוני של העפעפיים, במידות חומרה שונות, ולרוב נלווה לעיניים יבשות. בדרגה קלה ההפרעה הינה קוסמטית בלבד, אך בדרגות חומרה קשות ישנה הפרעה בראיה בשל מצמוץ בלתי רצוני, לעתים ישנו קושי בפתיחת העפעפיים (Apraxia of Eyelid Opening). כיום בזכות רעלן הבוטולינים (Botulinum Toxin – BOTOX) ניתן בזריקות פשוטות לטפל בבעיה. הזריקות מתבצעות אל השרירים המעורבים, במינון נמוך תחילה עד השגת אפקט רצוי של הפסקת המצמוץ הבלתי רצוני. על הזריקות יש לחזור כל מספר חודשים. במקרים קשים בהם אין תגובה ל BOTOX ניתן לבצע ניתוח כריתת שריר ה Orbicularis על מנת להפחית את מידת המצמוץ (Orbicularis Myectomy)

 

מחלות גידוליות של העפעפיים

Basal Cell Carcinoma BCC

קרצינומה בזלית של העפעף – BCC, הינה הגידול השכיח ביותר של העפעפיים כאשר העפעף התחתון הינו השכיח ביותר להיות מעורב. למרות העובדה שהגידול ממאיר, אין הוא נוטה לשלוח גרורות, הגדילה שלו מאוד איטית יכולה להמשך על פני מספר שנים, וההתפשטות היא מקומית (locally invasive / locally destructive). הטיפול היעיל במחלה הוא כריתה מלאה של הגידול, עם שולי רקמה נקיים (נעשה תחת בקרת שוליים בחתך קפוא  במהלך הניתוח), ושחזור העפעף. בהתאם לגודל החסר לאחר הכריתה, לעתים ניתן לבצע חיבור ראשוני של העפעף, אך במקרים רבים יש צורך בשתל רקמה ממקור אחר כדוגמת עפעף עליון, עור, רקמת רירית הפה.

הגידול השני השכיח בעפעף הינו

Squamous Cell Carcinoma SCC – והטיפול בו נעשה באופן דומה ל BCC. גידול זה נוטה להיות אגרסיבי יותר ולהתפשט לאורך עצבים סביב העין והארובה. בכל מקרה לאחר כריתת הגידול והשחזור יש צורך בביקורת שגרתית אצל רופא עיניים מומחה באוקולופלסטיקה על מנת לבדוק שאין השנות של הגידול.

 

להלן דוגמאות של מטולים עם גידול ממאיר בעפעף מסוג BCC  או  SCC שעברו ניתוח הסרת הגידול עם בקרת שוליים בחתך  קפוא (טכניקה ניתוחית  המבטיחה  כמעט  בודאות שוליים  נקיים מגידול  בהסרה) וניתוח לשחזור  העפעף.

ניתוח הסרת גידול עפעף עם בקרת שוליים, ושחזור

דילוג לתוכן