צניחת עפעפיים

צניחת עפעפיים

Upper Eyelid Ptosis
צניחת עפעפיים עליונים הינו מצב בו מנח העפעף העליון נמוך ביחס לציר הראיה או ביחס לעפעף השני.

הסיבה השכיחה היא שינוי ניווני של השריר המרים את העפעף העליון (levator aponeurosis) עם התרופפות החיבור בין השריר לעפעף (levator dehiscence).

צניחת עפעף יכולה להיות ביטוי של מחלות כלליות כמו מחלות ניוון שרירים, הורנר, או מחלות סיסטמיות אחרות ולכן יש צורך בהערכה ובדיקה יסודיים טרום הניתוח. צניחת עפעף פתאומית יכולה להצביע על ארוע רפואי מסכן חיים ומחייבת טיפול רפואי חירום.

נפילת עפעפיים אחרי בוטוקס עשויה להופיע כתופעת לוואי שלאחר טיפול ולרוב תהיה זמנית ותחלוף לבד. צניחת עפעף לאחר בוטוקס מתקיימת גם באופן טבעי לאחר סיום השפעת הבוטוקס ומהווה את האינדיקציה שהגיע הזמן לטיפול התחזוקה הבא.

נפילת גבות אחרי בוטוקס עשויה להיות בולטת יותר על רקע שכחת השפעת הבוטוקס, וגם אם בפועל מדובר רק בחזרה של מצב הגבות למיקום שבהן היו לפני טיפול- הצניחה שלאחר השפעת הבוטוקס עלולה בפועל להראות כחמורה יותר.

פרופ’ גיא בן סימון

במקרים של צניחת עפעפיים עליונים המופיעה בגיל צעיר יחסית שאינה צניחה מולדת:

חשוב לשלול צניחה משנית בשל מחלה סיסטמית או בשל הפרעות מקומיות כמו שימוש בעדשות מגע, שימוש ממושך בטיפות עיניים, דלקות עיניים (כדוגמת ורנליס, עם פפולות מתחת לעפעף העליון) או floppy eyelid syndrome.

ניתוח תיקון צניחת עפעפיים עליונים / ניתוח פטוזיס

בהתאם לגורם לצניחה, גיל החולה, והפתולוגיות הנלוות במרבית המקרים יבוצע ניתוח לתיקון פטוזיס . ptosis מה זה ? על השאלה פטוזיס מה זה ? התשובה היא חיבור מחדש של השריר המרים את העפעף לרקמת העפעף. ניתוח צניחת עפעפיים מיועד לתיקון נפילת עפעף באמצעות תיקון השריר שאחראי על אחיזתו. נפילת עפעפיים בגיל צעיר חשוב אפילו יותר, הן מסיבות אסתטיות והן מסיבות מניעתיות. הגישה יכולה להיות דרך חתך בקפל העפעף (eyelid crease) בייחוד במקרים בהם משולב תיקון קוסמטי של העפעפיים (cosmetic blepharoplasty) או במקרים של צניחת עפעפיים חמורה.

במקרים של צניחת עפעף עליון קלה, ניתן לבצע ניתוח בגישה אחורית ללא חתך עור (דרך לחמית העפעף העליון) על מנת להשיג תוצאה אסתטית  טובה. 

במחקר שערכנו מצאנו כי ניתוח תיקון צניחת עפעפיים בגישה אחורית (הסרת שריר Muller) נותן תוצאה אסתטית טובה יותר ומלווה בפחות סיבוכים. 

במחקר שערכנו מצאנו כי ניתוח תיקון צניחת עפעפיים בגישה אחורית (הסרת שריר Muller) נותן תוצאה אסתטית טובה יותר ומלווה בפחות סיבוכים. ניתוח בגישה אחורית מתאים לצניחת עפעפיים קלה עד בינונית (מדידות MRD של 1-2 ממ') וכן במטופלים אשר הגיבו למבחן טיפות אפרין שנעשה במרפאה. במבחן זה מזליפים טיפות אפרין 10%, ממתינים כ 10 דקות ובודקים את מנח העפעף. אם העפעף הגיע לגובה רצוי ניתן לבצע את הניתוח.

יתרון נוסף לניתוח הרמת עפעפיים בגישה אחורית הוא שהניתוח מהיר באופן (כ 10 דקות לכל צד), ואין צורך בכיוון תוך ניתוחי של גובה וצורת העפעף כמו בניתוח בגישה החיצונית. 

בילדים ובצניחת עפעפיים במחלות ניוון שרירים, לעתים אין תפקוד של שריר העפעף ולכן יש צורך לחבר את העפעף לשריר המרים את המצח והגבות (frontalis suspension) בעזרת חומרים סינטטים או עצמיים (למשל גיד מהרגל). מקובל כי ניתוח בעזרת חומרים עצמיים נוטים להחזיק זמן ממושך יותר לעומת חומרים סינטטים. בנוסף חומרים סינטטים עלולים להזדהם מה שמחייב הוצאה שלהם ולעתים אף ניתוח חוזר להרמת העפעף. במקרים רבים בחירת הטיפול המועדפת היא שילוב של בוטוקס אחרי ניתוח עפעפיים להשלמת המבנה והמראה הכללי.

החלמה מניתוח צניחת עפעפיים עליונים

  • לאחר ניתוח צניחת עפעפיים עלולה להופיע נפיחות באיזור הניתוח בשבוע הראשון.
  • על מנת להקטין את מידת הנפיחות מומלץ להשתמש בקומפרסים קרים ביומיים הראשונים לאחר הניתוח (בעזרת מגבת לחה וקרח או אפונה קפואה המונחת על המגבת).
  • לאחר מכן חל תהליך איטי של ספיגת הדימום וצבע העפעפיים הופך כחלחל / ירקרק. מרבית הנפיחות חולפת בשבוע שבועיים הראשונים, ובשלב זה ניתן לחזור לעבודה.
  • לעתים בימים הראשונים יתכן מצב של חוסר סגירה מושלמת של העפעפיים (ביחוד במקרים של קיצור השריר או חיבור העפעף לשריר המצח) וחשוב להשתמש בטיפות ומשחות עיניים מסככות, חוסר סגירה זו חולפת לרוב בשבוע שבועיים הראשונים שלאחר הניתוח.

תמונות לפני / אחרי ניתוח תיקון צניחת עפעפיים

תיקון צניחת עפעפיים בילוד / צניחה מולדת של עפעפיים עליונים

  • CONGENITAL PTOSIS
  • צניחה מולדת של העפעפיים מחייבת בדיקה על ידי רופאי עיניים לשלול התפתחות של עין עצלה.
  • התפתחות תקינה של חוש הראיה תלויה בגירוי הראיתי ובמעבר תקין של הגירוי מהעין למוח הראיתי.
  • במקרים בהם יש הפרעה בגירוי – כמו בצניחה מולדת של עפעפיים עלולה להתפתח עין עצלה עם ראיה ירודה שאינה ברת תיקון.
  • לכן, מצב זה מחייב בדיקה על ידי רופאי העיניים. במקרים מסויימים הצניחה אינה מחייבת ניתוח אלא מטעמים קוסמטים, כאן ניתן לדחות את הניתוח לגיל הילדות המאוחר לפי החלטת הילד וההורים.
  • סוג הניתוח תלוי במידת תפקוד השריר (LEVATOR FUNCTION / EXCRUSION) טווח תנועת העפעף בממ' ממבט למטה למבט למעלה, כאשר מקבעים שריר הפרונטליס על ידי לחץ על הגבה.
  • בתפקוד טוב 12 ממ' ומעלה ניתן לבצע ניתוח קידום או קיצור שריר הלבטור (LEVATOR ADVANCEMENT OR RESECTION), במקרים של תפקוד ירוד – 4 ממ' ופחות יש צורך לבצע ניתוח FRONTALIS SUSPENSION.
  • במקרים גבוליים ניתן לשקול ניתוח קיצור שריר אך אחוז ההצלחה אינו ברור.
  • פרופ' ליבוביץ וחבריו דיווחו שימוש ב FASCIA LATA בניתוחי FRONTALIS SUSPENSION בילדים מתחת לגיל 3.

תמונות לפני / אחרי ניתוח תיקון צניחה מולדת של עפעף ימין עליון

ניתוח תיקון פטוזיס בעין הוא ניתוח שכיח ונחשב לבטיחות ופשוט. ניתוח פטוזיס מחיר נקבע בהתאם למקרה הפרטי והמאפיינים הספציפיים של המטופל. 

לתאום תור צלצלו לטלפון מספר 050-2971663 או באימייל clinicgbs@gmail.com ונשמח לעמוד לשרותכם.

דילוג לתוכן